درباره ما

شهرآرا به وسعت قلب تمام شهروندان مشهدی

 

مشهدالرضا(ع) باعنایت از فرامین بنیانگذار انقلاب اسلامی، در 8/8/88 و در سالروز میلاد ثامن‌الحجج (ع)، «پایتخت معنوی ایران» لقب گرفت تا اهمیت «شهر بهشت» که سالانه قریب یک سوم جمعیت کشور را به خود می‌خواند، بیشتر از گذشته باشد.

پراهمیت‌ترین شهر کشور با همه قداست، عظمت و بزرگی و به‌رغم تمام تلاش‌های دلسوزانه، هنوز با وضعیت مطلوب یک شهر ملی فاصله جدی دارد و باید با عزم ملی و مشارکت صادقانه و سازنده مدیران و مردم مشهد، کانون اصلی توجهات در کشور باشد.

در این راستا، شهرآرا  باشعار «فرامـــــلی می‌اندیشیم، مشــهدی می‌نویسیم» می‌تواند آیینه «مشهد امروز» و پنجره‌ای به سوی «مشهد فردا» باشد و برای پیشرفت شهر آقایمان، علی ابن‌موسی‌الرضا(ع)، درکنار مدیران و مردمش، اطلاع‌رسانی، روشنگری و فرهنگ‌سازی ایفای نقش کند تا سخن‌گاه صادق صاحبان اندیشه و اهالی قلم و هنر در دیار فردوسی بزرگ باشد.

روزنامه‌ای به وسعت یک شهر

در اولین ماه زمستان 72، نشریه 8 صفحه‌ای منتشر شد تا به‌عنوان یک بولتن داخلی بتواند آیینه تمام‌نمای مهمترین نهاد شهری باشد اما نگاه رسانه‌ای مدیران شهرداری مشهد به سرعت آن بولتن فعالیت‌ها را به یک نشریه هفتگی تبدیل کرد تا نگاه آگاهی‌بخشی بیشتری در حوزه با اهمیت شهر در مشهد شکل بگیرد اما باتوجه به گسترش جغرافیایی و جمعیتی مشهد که روز به روز به‌اهمیت شهرمان می‌افزود، کمبود یک رسانه شهری بیشتر از همیشه احساس می‌شد و این مهم در سال 83، به طرح مثال‌زدنی «خانه به خانه» منجر شد تا تنها روزنامه شهری شهرمان باشعار «هر شهروند مشهدی یک شهرآرا» به شمارگان بی‌نظیر 300هزار برسد و مهمترین نشریه محلی کشور لقب بگیرد.

اما این روند روبه رشد شهرآرا هیچ‌گاه متوقف نشد و اتفاقات بزرگ شهری و نیز نیاز جامعه شهری مشهد سبب‌ شد تا شهرآرا با پشتوانه 15 سال نوشتن درباره مشهد از تیرماه 87 به فکر روزنامه‌شدن بیافتد و این تفکر کمتر از یک سال، در خجسته روز سوم خرداد ماه 88 به عمل تبدیل شد تا با سالروز آزادسازی خرمشهر، سومین روزنامه پایتخت معنوی ایران اسلامی متولد و به‌عنوان «روزنامه مردم مشهد» میهمان همه روزه شهروندان فهیم شهرمان شود تا به همگان ثابت گردد که به‌قدر وسعت نام مشهد، آنقدر فعالیت رسانه‌ای وجود دارد تا شهرآرا منتشر شود.

پرتیراژترین و تخصصی‌ترین روزنامه شهری ایران

روزنامه فرهنگی، اجتماعی و اطلاع‌رسانی شهرآرا بابهره‌گیری از توان و تخصص نیروهای جوان و باانگیزه خود، با شهرنگاری همه جانبه، به تمام ابعاد مقدس‌ترین شهر ایران پرداخت تا با انتشار بیش از هزار شماره و با ورود به پنجمین سال انتشار خود بتواند به جایگاه تخصصی‌ترین و پرتیراژترین روزنامه شهری ایران دست یابد و با کسب عناوین ملی و بین‌المللی نیروهای جوان و پرتلاشش و نیز کسب ‌عنوان روزنامه برتر در حوزه‌ حمایت از تولید ملی در سال 91، توانست عنوان پرافتخارترین روزنامه شهری کشور را از آن خود کند.

شهرآرا با رفتن به سمت ساختار مدیریتی منسجم و شکل‌گیری معاونت‌ها و مدیریت‌های مختلف سعی دارد در حوزه یک رسانه شهری بتواند الگوی بی‌بدیل به عنوان یک رسانه محلی، بومی و شهری در کشورمان باشد.

این روزنامه با بهره‌گیری از گزارشگران، خبرنگاران و نویسندگان جوان و باتجربه خود در پنج حوزه «اطلاع رسانی و خبر»، «فرهنگی و اجتماعی» و «فرهنگ شهروندی»، «شهرآرا محله» و «ضمائم» قلم می‌زنند.

اما در روزگاری که رسانه‌های الکترونیکی و فضای بیکران اینترنت، رسالت تعریف شده برای رسانه‌های مکتوب را با تهدید جدی روبرو کرده، حرکت به سوی رسانه‌های محلی، ابزاریست که به واسطه آن می‌شود بر افکار عمومی تاثیرگذاشت و به مردم نزدیک شد.

با همین هدف، پس از انتشار موفق روزنامه شهرآرا، ایده راه‌اندازی گروه ضمائم آن نیز شکل گرفت. نخستین محصول این گروه، انتشار «شهرآرا محله» بود که در سال90 به صورت ماهانه منتشر شد و استقبال مردم، شهرداری مشهد را بر آن داشت تا انتشار هفتگی «شهرآرا محله» با شعار «تقویت ارزش‌ها و هویت‌های محلی» را در دستور کار خود قرار بدهد تا شهروندان مناطق 13گانه مشهد هر هفته در کنار روزنامه شهرآرا، از این طریق، از رویدادهای محل زندگی خود جویا شوند.

ولی یکی از اتفاقات مهم و تاثیرگذار در روزنامه شهرآرا تولد ضمائم روزنامه با رویکرد ارتباط هر چه بیشتر با مخاطب نسل جوان و خاص بوده است. اصلی‌ترین محور برای تولید ضمائم پرکردن خلاء‌ بخشی بود که به زبان مخاطب صحبت کند و برای هر گروه، هدف و برنامه‌ای داشته باشد، براین مبنا، ضمائم به 4گروه مناسبت‌محور، موضوع‌محور، مخاطب‌محور، شخصیت‌محور تقسیم شدند که از میان ویژه نامه‌هایی که تاکنون در این گروه انتشاریافته، می‌توان به ویژه‌نامه‌های «شهربانو»، «همکلاسی»، «شهروند کوچولو»، «مردم و مجلس»، «سرخط»، «گاف»، «شهیده»، «سیزده پنجاه و هفت»، «چله بازار»، «شهرنگار»، «نشانه»، «حرف مردم» اشاره کرد.

اما در کنار بدنه محتوایی، معاونت فنی و هنری به‌عنوان پشتیبان تحریریه شکل گرفت تا اهداف و ایده‌های خود را در حوزه‌های صفحه‌آرایی و گرافیک، عکس و کاریکاتور، ویراستاری، آی‌تی و نظارت بر چاپ، حضور در فضای مجازی، پشتیبانی سخت‌افزاری و تحقیق و توسعه فناوری‌های اطلاعاتی، تولید نرم‌افزار و پشتیبانی سایت‌های وابسته به روزنامه شهرآرا جامه عمل بپوشاند.

در کنار این دو معاونت، معاونت اجرایی، بخش اداری روزنامه را شامل می‌شود که اداری پشتیبانی، امور مالی، توزیع، مشترکان، رفاهی و آگهی‌ها جزو زیر مجموعه‌های آن به شمار می‌روند.

همچنین روابط‌عمومی روزنامه شهرآرا در جهت گفتگوی بین این رسانه و مردم شکل گرفته تا هم‌زبان و همراه با مردم، بتواند انعکاس‌دهنده دیدگاه‌ها و مشکلات آن‌ها در روزنامه‌شان باشد.

روزنامه شهرآرا، برای اولین‌بار، مدیریت برنامه‌ریزی وآموزش را شکل داد تا با فعالیت در زمینه‌های «برنامه‌ریزی»، «پژوهش»، «آموزش» و «آمار و اطلاعات»، بتواند سطح‌ دانش‌ و مهارت‌ کارکنان و نیز ‌‌کارایی‌ و اثربخشی‌ در ارائه‌ خدمات‌‌ و بهبود میزان‌ مهارت‌های شغلی را افزایش دهد.

موسسه شهرآرا و محصولات گسترده فرهنگی و رسانه‌ای

سال 91 و آغاز بهار، روزنامه شهرآرا در ساختمان وسیع‌تر و مجهزتری فعالیت خود ادامه داد تا در عنوان بزرگ‌تری چون موسسه فرهنگی شهرارا بتواند محصولات فرهنگی و رسانه‌ای بیشتری ارائه دهد و در همین راستا، دو طرح بزرگ خود «شهرآنلاین» و «کافه رسانه» را به صورت رسمی در مراسم چهارمین سالگرد روزنامه شهرآرا در دوم خرداد 92 افتتاح کرد.

«شهرآراآنلاین»، علاوه بر سرعت بالا در انتشار خبر، ظرفیت‌های زیاد دیگری چون تعامل آنلاین با کاربران و مخاطبان و بارگذاری فیلم نیز دارد و خواهد توانست نقش مهمی در افزایش اثرگذاری موسسه فرهنگی شهرآرا داشته باشد.

«شهرآرا آنلاین» با چشم‌انداز اطلاع‌رسانی شفاف، صحیح و تاثیرگذار به‌منظور «ارتقاء جایگاه شهر مشهد به‌عنوان پایتخت معنوی ایران در تصمیمات کلان کشور و اذعان عمومی و احساس»، «معرفی مشهد به‌عنوان پایتخت معنوی ایران اسلامی در سطح جهان»، «گسترش و پتانسیل خبری بالای شهر مشهد» و «محدودیت حجمی روزنامه در انعکاس مطلوب و کامل تولیدات محتوایی و خبری موسسه شهرآرا» سعی در اطلاع‌رسانی دقیق و آگاهانه در سه حوزه شهری، ملی و بین‌المللی را دارد.

سایت «کافه رسانه» هم از ابداعات دوره جدید فعالیت‌های خانواده بزرگ شهرآراست که روزانه سعی دارد برای تشویق و ترغیب مردم به مطالعه رسانه‌های ملی و بین‌المللی، آن‌ها را در کنار هم قرار دهد تا مردمبیش از گذشته، بارسانه‌ها به عنوان یک ابزار قوی در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ کلان کشورها و حتی جهان بیشتر آشنا شوند.

به همین جهت موسسه فرهنگی شهرآرا اقدام به ایجاد سایت «کافه‌رسانه» کرد تا تمام مردم کشورمان، هر روز صبح بتوانند شاهد جدیدترین نسخ روزنامه‌های کشور باشند.

بی‌رقیب در حوزه رسانه‌های شهری

هرچند برخی شهر بزرگ مشهد را دارایی این ظرفیت نمی‌دانستند که روزنامه شهرشان، 16 صفحه داشته باشد اما اکنون خانواده بزرگ شهرآرا با ارائه محصولات متنوع رسانه‌ای خود ثابت کرد که پایتخت معنوی کشورمان، ظرفیت و توانایی بالایی برای فعالیت‌های رسانه‌ای در حوزه شهری دارد.

دکتر احمد توکلی، «شهرآرا» را در شهر مشهد یک ‌روزنامه بی‌رقیب‌ دانسته و در ادامه این روزنامه‌نگار و استاد دانشگاه توصیه می‌کند که همواره به گونه‌ای‌ حرکت کنید ‌که کسی جرات حضور در قالب یک روزنامه شهری و رقابت با شما را پیدا نکند.بنابراین مدام خودتان را واکاوی کنید و در معرض نقد دیگران قرار دهید.

همچنین استاد فریدون صدیقی که از مفاخر عرصه رسانه کشورمان می‌باشد، نثر و تکنیک روزنامه‌نگاری نویسندگان شهرآرا را بسیار خوب توصیف می‌کند و بر این اعتقاد است که مهم‌ترین ویژگی یک رسانه شهری این است که باید آیینه تمام نمای نیازها و مطالبات مردم شهر خود باشد و این خواسته‌ها و نیازها را در هر سطحی که هست بازتاب دهد.

اکنون «شهرآرا» نام آشنایی است برای مردم مشهد که اگر یک روز آن‌را نبینند و نخوانند احساس می‌کنند چیزی در سبد زندگی‌شان کم است.